středa 27. února 2013

Řepná a Dýňová polévka



I když to při pohledu z okna nevypadá, tak tu budeme mít za chvilku jaro. Párkrát se vyspíme a bude krásně svítit sluníčku. Já osobně mám ráda jaro tak jako každé roční období. Na všech je něco pozitivního a na všechny se vždycky těším.

U nás je každé roční období znát hlavně jídlem. Je logické, že člověk vaří jinak v létě než v zimě. Máme k dispozici jiné suroviny a zkoušíme nové věci. I když se těším na ředkvičky, kedlubny, špenát či saláty, pravdou je, že mi některé suroviny budou zase chybět. Už loni jsem si oblíbila dýni a letos k ní přibyla také červená řepa. Nikdy bych neřekla, že budu mít ráda něco takového jak je červená řepa:)

Na co je úplně nejednoduší použít červenou řepu a dýni, a u nás doma je to základ, jsou polévky. Nevím, kterou bych Vám doporučila raději. Každá je jiná ale obě jsou výborné. Nejsem si jistá jestli dýni ještě seženete (pokud ji nemáte ve sklepě), ale řepa se prodává pořád a všude. Velkou předností řepy je její cena. Kilo koupíte za 15 korun, takže velký hrnec dýňové polévky Vás přijde asi na 20,-Kč.

Polévka z červené řepy
500 g červené řepy, 3 šalotky, 2 stroužky česneku, kousek másla, ocet balsamico, koření podle chuti (já dávám tymián a bazalku, sůl, pepř)

Šalotky a řepu oloupeme a na hrubo nakrájíme. V hrnci rozpustíme máslo a orestujeme na něm nakrájené šalotky, poté přidáme nakrájenou řepu a ještě 5 minut restujeme. Do hrnce k zelenině nalijeme horkou vodu. Všechny suroviny musí být ponořené! Vaříme dokud řepa nezměkne. Pak ponorným mixérem vše rozmixujeme. Přidáme koření, rozmačkaný česnek a asi dvě lžíce balsamica. Pokud chcete polévku jemnější můžete přidat i smetanu na vaření.

Dýňová polévka se sýrem

Dýňová polévka
500 g dýně (např. máslové), ½ chilli papričky, 2 šalotky, kousek másla, smetana ke šlehání, ocet balsamico, koření podle chuti (já dávám tymián a bazalku, sůl, pepř).

Na rozpuštěném másle orestujeme nahrubo nakrájenou šalotku s chilli papričkami (množství chilli papričky záleží na tom jak moc máte rádi pálivé ). Poté přidáme oloupanou a na kostky nakrájenou dýni a vše zalijeme horkou vodou. Vaříme až je dýně měkká (máslová dýně je měkká velmi rychle). Poté vše ponorným mixérem rozmixujeme, přidáme smetanu, koření a ocet podle chuti. Ještě krátce povaříme. Já podávám polévku ještě s ovčím čí balkánským sýrem, který nakrájím na větší kousky a dám do talíře.

Letos jsem zkoušela dělat také dýňové noky a knedlíky. Knedlíky byli zajímavé a sladší, výborně se hodily k červenému zelí.
Dýňové knedlíky s plněnou kotletou a červeným zelím.

Máte také nějakou oblíbenou zimní surovinu?
Dobrou chuť
Teress

Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za komentář, určitě mě potěší :)